Saturday 2 February 2013

Mat Sabu Tak Bertanding PRU-13 Mah.......




Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu mungkin tidak akan bertanding di mana-mana kerusi dalam Pilihan Raya Umum ke 13 (PRU-13).

Sumber dalaman PAS memberitahu Mohamad membuat keputusan itu mungkin kerana kecewa dengan tindakan segelintir pemimpin PAS yang dikatakan sedang berusaha menghalang beliau daripada bertanding di Kedah.

Menurut sumber dalaman PAS sebelum ini keputusan sudah dibuat, yang mana Mat Sabu akan bertanding di Parlimen Pendang. Tetap ada pakatan dari kalangan pemimpin PAS termasuk pemimpin kanan parti yang berusaha sabotaj Mat Sabu.

 

Menurut sumber itu lagi, usaha menyekat Mohamad dibuat kerana tidak mahu sosok itu berada dalam Parlimen pada penggal akan datang.

Dalam pilihan raya umum lima tahun lalu, Mohamad bertanding di kerusi Parlimen Kuala Terengganu menentang calon BN, Datuk Razali Ismail dan calon Bebas, Maimun Yusuf, seorang nenek yang dikenali dengan nama Tok Mun yang jadi calon paling tua dalam sejarah pilihan raya negara.

Razali menang dengan majoriti 628 undi manakala Maimun hilang wang pertaruhan.

Menurut sumber itu lagi, usaha mengetepikan Mohamad itu juga sebahagian daripada "projek menaikkan seorang Timbalan Presiden baru" pada pemilihan PAS yang dijangka akan dibuat sebelum hujung tahun ini.

Mohamad dikatakan mempunyai aliran pemikiran yang tidak bersesuaian dengan apa yang diinginkan oleh sesetengah pemimpin PAS.

"(Mereka) dah ada 'kuda' baru nak bagi lawan dengan Abang Mat. Yang lama dah terpelanting dari Majlis Syura Ulama, jadi kena promosi 'kuda' baru," kata sumber tersebut.

Sumber itu merujuk kepada pengguguran Nasharuddin Md. Isa daripada Majlis Syura baru-baru ini.

Mohamad memenangi jawatan Timbalan Presiden dalam pemilihan PAS tahun 2011 mengalahkan Nasharudin dan Ketua Penerangan PAS, Tuan Ibrahim Tuan Man.


No comments:

Post a Comment