Wednesday 24 April 2013

Fadzil Hanafi : Saya mangsa Ketua UMNO Bahagian Alor Setar, Datuk Ahmad Bashah


Fadzil Hanafi

ALOR SETAR - "Saya jadi mangsa Bashah," kata calon Bebas kerusi Dun Alor Mengkudu, Fadzil Hanafi.
Bashah, nama yang disebut merujuk kepada Ketua Umno Bahagian Alor Setar yang juga Pengerusi Barisan Nasional (BN) Kedah, Datuk Ahmad Bashah Md Hanipah.
Ditanya apa maksud kata-katanya itu, Fadzil berkata, beliau difahamkan, namanya sudah naik sebagai calon BN untuk kerusi Dun berkenaan pada tengah malam 15 April sebelum nama calon-calon BN diumumkan esoknya.
"Tapi esoknya, nama saya hilang, diganti dengan orang lain," katanya.
Fadzil mengesyaki perubahan itu berpunca daripada Bashah yang tidak mahu beliau bertanding pada pilihan raya ini.
"Saya ada harapan yang cerah untuk menang. Kalau saya bertanding dan menang, dia (Bashah) mungkin anggap saya ancaman untuk dia kekalkan kerusi ketua bahagian, malah mungkin juga sebagai pengerusi perhubungan Umno Kedah," katanya.
Atas sebab itu, kata Fadzil, Bashah memilih untuk membunuh terus karier politiknya dengan tidak membenarkan beliau jadi calon pilihan raya.
"Sekarang dia sudah berjaya 'bunuh' saya," katanya yang dipecat daripada Umno serta merta atas sebab bertanding sebagai calon Bebas menentang calon BN pada pilihan raya ini.
Fadzil,55, pernah menjadi Adun Tanjung Seri (nama lamaAlor Mengkudu) selama dua penggal selepas memenangi pilihan raya pada 1999 dan 2004.

No comments:

Post a Comment