Tuesday 19 March 2013

Isu Moral Punca PAS Tolak Anwar Jadi PM, Kata Hasan Ali


Negara digemparkan lagi dengan kisah yang melibatkan moral Ketua Umum PKR, Dato Seri Anwar Ibrahim. Snapshot 13 keping gambar yang dipaparkan dibeberapa portal 2 hari yang lalu menggambarkan seorang lelaki yang dikatakan seiras dengan Anwar Ibrahim melakukan perbuatan sumbang bersama seorang laki-laki.

Seperti biasa individu yang terlibat menafikan sekeras-kerasnya dan seperti biasa juga menuding jari kepada Umno yang dikatakan terlibat dengan agenda politik yang menjijikkan. Sehingga ini belum kedengaran report polis dibuat oleh Anwar Ibrahim dan belum ada sokongan-sokongan fakta menafikan peristiwa itu sementara pihak yang menelanjangkan kisah itu terus memanaskan insiden itu yang sememangnya selama ini dikaitkan dengan individu berkenaan.

Saya tidak berminat untuk menunjuk jari siapa individu itu dan saya juga tidak berminat untuk mengulas paparan gambar-gambar yang dibuat. Tetapi saya ingin memberi sedikit komen mengenai insiden itu dalam konteks politik semasa di negara ini.

Seperti yang diketahui PAS melalui Majlis Syura Ulama tidak menamakan Anwar Ibrahim sebagai bakal Perdana Menteri sekiranya Pakatan Rakyat berkuasa. Penolakan terhadap Anwar sebagai Perdana Menteri mungkin pada asasnya adalah berpunca daripada penglibatan beliau secara berterusan dan bertimpa-timpa dalam beberapa insiden tidak bermoral dan sebahagiannya telah dibawa ke mahkamah dan sudahpun diberikan keputusan.

Sehingga ini keputusan masih dilihat menyebelahi Anwar Ibrahim walaupun kesemua hakim mewakili beberapa tingkat perundangan memutuskan bahawa perbuatan liwat memang berlaku tetapi disebabkan masalah teknikal melibatkan sampel DNA, sesuatu yang konklusif tidak dapat dikemukakan.

Yang ingin saya ulas ialah insiden salah moral yang berlaku bertimpa-timpa dan begitu kerap. Keadaan ini menyebabkan masyarakat sudah muak dengan kisah salah laku membabitkan Anwar Ibrahim. Kemuakan ini terbayang juga dikalangan pimpinan komponen parti dalam Pakatan Rakyat terutama PAS apabila pimpinan ulama tertingginya menyuarakan rasa muak dan mual PAS terhadap perilaku Anwar Ibrahim itu.

Sebahagian anggota masyarakat merasakan setakat ini adalah lebih bijak bagi Anwar Ibrahim menumpukan fikiran dan tindakan untuk membersihkan masalah peribadinya yang sehingga hari ini memerlukan tindakan dan kata putus daripada Anwar sendiri seperti isu sumpah laknat yang sehingga ini beliau mengelak daripada melakukannya.

Penglibatan beliau dalam politik yang terus menerus menggunakan PAS dan DAP serta konco-konconya untuk membolehkan beliau mencapai hasrat dan cita-cita untuk menjadi Perdana Menteri tidak dilihat sebagai sesuatu yang baik untuk diri, keluarga, perjuangan politik beliau dan negara. Adalah dijangkakan lebih banyak masalah akan timbul samada dikalangan Pakatan Rakyat itu sendiri atau dikalangan rakyat yang menjadi pengundi sekiranya beliau terus aktif memimpin Pakatan Rakyat. Saya percaya Pakatan Rakyat memerlukan suasana yang lebih damai dan tenteram untuk menghadapi PRU ke 13.

Daripada pengamatan sebahagian daripada pengulas politik mendapati Anwar akan terus mengejar cita-citanya untuk menjadi Perdana Menteri dan terus juga mengggunakan PAS dan DAP untuk menjadi alat meralisasikan cita-cita beliau itu.

Sebenarnya PAS sudah banyak kali terhantuk dan banyak kali juga terngadah. Beban moral Anwar Ibrahim semakin hari semakin berat untuk dipikul oleh PAS.

Sebelum nasi betul-betul menjadi bubur, eloklah sekiranya Kepimpinan Ulama PAS menimbangkan untuk mengambil satu lagi keputusan tegas untuk Parti Islam itu meninggalkan Pakatan Rakyat dan berjuang berseorangan atau berganding dengan badan-badan politik dan bukan politik yang lain yang membawa mesej mengagungkan Islam dan memartabatkan bangsa Melayu dalam rangka terus membangunkan negara ini.

YB DATO DR HASAN MOHAMED ALI
Presiden JATI Malaysia
Taman Tun Dr Ismail, KL
18 MAC 2013

1 comment:

  1. KAMI SEKELUAR TAK LUPA UCAP PUJI SUKUR KEPADA ALLAH S,W,T DAN TERIMA KASIH BANYAK KEPADA AKI,RUSLAN KARNA NOMOR GHOIB/RITUAL YANG AKI, BERIKAN 4D (8301) BENAR BENAR TEMBUS 100% DAN SAYA MEMENANGKAN 230 RIBU RINGGIT ALHAMDULILLAH, SEKARANG SAYA BISA BALIK INDONESIA DAN MEMBELI RUMAH DAN KERETA WALAUPUN SAYA CUMA TKI YANG BEKERJA DI KILANG SELANGOR MALAYSIA, INI ADALAH KISAH NYATA DARI SAYA.JIKA ANDA PENUH KEPERCAYAAN DAN KEYAKINAN SILAH ANDA TELEPON LANGSUNG AKI RUSLAN SALEH DI NOMOR (_+_6_2_8_1_2_4_3_4_7_7_4_5_5_)KERANA DIA ADALAH SUHU SPIRITUAL TERKENAL DI INDONESIA ATAU KUNJUNGI WEPSITE KLIK DISINI
    JADI TEMAN YANG DALAM KESUSAHAN JANGAN PERNAH PUTUS ASAH, KALAU SUDAH WAKTUNYA TUHAN PASTI KASIH JALAN’TERIMAH KASIH..



    JIKA ANDA BUTUH ANGKA RITUAL 2D 3D 4D 5D 6D DI JAMIN 100% JEBOL ATAU PUNYA MUSTIKA GHAIB INGIN DIPAKAI MENARIK UANG BILAH BERMINAT TELEPON AKI RUSLAN SALEH NMR (_0_8_1_2_4_3_4_7_7_4_5_5_) ATAU KUNJUNGI WEPSITE KLIK DISINI

    ReplyDelete