Wednesday 27 March 2013

BUBAR DUN - SANDIWARA KHALID GAGAP TAK MENJADI.






Siapa saja yang mengikuti sandiwara kisah nak bubar Dewan Undangan Negeri Selangor dimana Tan  Sri Khalid Ibrahim menjadi pelakon utama pasti akan 'naik bengong' dengan telatah Menteri Besar ini.

Ini kerana sandiwara yang bermula dengan penuh suspence berakhir dengan anti-climaks.

Nampaknya Khalid kena potong gaji orang yang menulis skrip sandiwara ini dan jika beliau yang menulisnya sendiri elok sangat hantuk saja kepalanya ke tembok.

Malu...memang memalukan.Cuba baca betul-betul kenyataan yang dibuatnya dalam sidang akhbar di ibupejabat PKR di Petaling Jaya petang Selasa.

'Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim mengambil keputusan untuk membubarkan  Dewan Undangan Negeri (Dun) Selangor pada 22 April ini jika Parlimen masih belum dibubarkan sebelum tarikh itu.' -itulah kesimpulan kata-katanya.

Kalau dari sudut kewartawanan ini masuk kategori 'no story'.

Apa tidaknya bukankah DUN Selangor akan tamat tempoh pada 21 April.

Makanya kalau kerajaan negeri istihar bubar ke tak bubar ia akan terbubar dengan sendirinya pada 22 April.

Jadi  dimana acah dan gempaknya sebelum ini termasuk sampai sudah memberitahu Sultan Selangor mengenai hajatnya hendak bubar DUN baru-baru ini.

Khalid Oh Khalid,...sebelumnya pada tahun lalu gempak kata jika Parlimen dibubar bulan Julai Selangor tidak akan ikut bubar.

Bila Perdana Menteri tidak umum bubar tahun lalu,beliau sudah tukar cerita pula acah kalau tidak bubar sebelum Chap Goh Meh pada 28 Februari,kerajaan negeri nak buat keputusan bubar awal.

Sandiwaranya berterusan hingga Ahad lalu kononnya Exco Kerajaan Negeri nak adakan mesyuarat mesyuarat pagi Isnin memutuskanya.

Wartawan tunggu punya tunggu tidak jadi juga.

Kemudian timbul pula kata hari Selasa hendak buat keputusan. Hasilnya ...pi mai..pi mai..tang tu.

Andaiannya ialah dalam usaha nak tutup malu Khalid pun cakaplah keputusan nak bubar pada 22 April diambil berikutan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dilihat masih teragak-agak untuk membubarkan Parlimen.

Kalau nak guna bahasa kasar..dimana letaknya otak Khalid.

Dari segi prinsipnya apa hak Khalid nak desak-desak kerajaan pusat bubar Parlimen.

Ini kerana mandat kerajaan pusat ada sampai 28 April.

Bukankah sudah termaktub dalam perlembagaan negara ia menjadi hak mutlak atau perogratif Perdana Menteri menetapkan bila tarikh hendak bubar parlimen asalnya ia tidak melepasi tarikh tamat tempoh.

Kalau Khalid sendiri Perdana Menteri itu juga kuasa yang ada padanya.

Dan dipercayai untuk menutup malu lagi,kini Khalid sudha buka cerita nak ajak negeri-negeri pakatan pembangkang lain, Pulau Pinang, Kelantan dan Kedah ikut sama bubar pada 22 April.
Ini katanya bagi mewujudkan tekanan agar kerajaan pusat bubar Parlimen,

DUN Kelantan tamat tempoh pada 28 April manakala DUN Pulau Pinang 2 Mei dan Kedah pada 5 Mei.

Sekalipun Kelantan,Pulau Pinang dan Kedah terima cadangan Khalid ia cuma beza enam hari sahaja dengan tarikh tamat tempoh Parlimen yang mana mahu ke tak mahu Perdana Menteri kena bubar.
Jadi apa istimewanya tarikh 22 April ini selain cuma taktik nak buah riuh saja.

Lebih memalukan, beberapa jam sebelum itu  Penasihat DAP Lim Kit Siang ada membuat kenyataan di Gelang Patah mengenai isu bubar DUN.

Beliau mencadangkan supaya semua DUN di negeri-negeri di bawah kerajaan pakatan pembangkangyat dibubar serentak dengan pembubaran Parlimen untuk kemudahan pengundi.

Katanya selepas merasmikan pusat operasi DAP Gelang Patah pembubaran serentak adalah untuk tidak menimbulkan kesulitan kepada para pengundi, kerana pilihan raya dapat dijalankan serentak.

Kit Siang kata, beliau akan menyampaikan pandangannya mengenai perkara tersebut pada mesyuarat bersama pemimpin pakatan nanti.

Di sini sudah nampak percanggahan pendirian kelangan pemimpin pakatan pembangkang dalam isu pembubar DUN.

Menteri Besar Kelantan Datuk Nik Aziz Nik Mat sudah berulangkali menyatakan bahawa negerinya akan bubar DUN serentak dengan kerajaan pusat.- Agendadaily

1 comment:

  1. KAMI SEKELUAR TAK LUPA UCAP PUJI SUKUR KEPADA ALLAH S,W,T DAN TERIMA KASIH BANYAK KEPADA AKI,RUSLAN KARNA NOMOR GHOIB/RITUAL YANG AKI, BERIKAN 4D (8301) BENAR BENAR TEMBUS 100% DAN SAYA MEMENANGKAN 230 RIBU RINGGIT ALHAMDULILLAH, SEKARANG SAYA BISA BALIK INDONESIA DAN MEMBELI RUMAH DAN KERETA WALAUPUN SAYA CUMA TKI YANG BEKERJA DI KILANG SELANGOR MALAYSIA, INI ADALAH KISAH NYATA DARI SAYA.JIKA ANDA PENUH KEPERCAYAAN DAN KEYAKINAN SILAH ANDA TELEPON LANGSUNG AKI RUSLAN SALEH DI NOMOR (_+_6_2_8_1_2_4_3_4_7_7_4_5_5_)KERANA DIA ADALAH SUHU SPIRITUAL TERKENAL DI INDONESIA ATAU KUNJUNGI WEPSITE KLIK DISINI
    JADI TEMAN YANG DALAM KESUSAHAN JANGAN PERNAH PUTUS ASAH, KALAU SUDAH WAKTUNYA TUHAN PASTI KASIH JALAN’TERIMAH KASIH..



    JIKA ANDA BUTUH ANGKA RITUAL 2D 3D 4D 5D 6D DI JAMIN 100% JEBOL ATAU PUNYA MUSTIKA GHAIB INGIN DIPAKAI MENARIK UANG BILAH BERMINAT TELEPON AKI RUSLAN SALEH NMR (_0_8_1_2_4_3_4_7_7_4_5_5_) ATAU KUNJUNGI WEPSITE KLIK DISINI

    ReplyDelete