Thursday 10 January 2013

EMAIL BERAPI DARI PEMBACA MENGENAI ISU KALIMAH ALLAH!


Salam Bro parpu,

Saja je gua email kat lu pasal gua geram dengan isu kalimah Allah. Gua tgk makin menjadi2 ni. Geram sungguh gua. Sultan Selangor sebagai Ketua Agama pon dah tak nak dengar.

Bagi aku ni yang belajar agama tidak la tinggi mana, pon boleh fikir yang penggunaan nama Allah itu tidak sesuai digunakan oleh bukan Islam. Kenapa aku cakap camtu?

1. Anak-anak kecil tidak dapat membezakan mana satu Islam mana satu bukan Islam.

Kita cakap yang Allah itu satu pada anak-anak kita. Kita cakap Allah tidak beranak dan tidak pula diperanakkan. Kita cakap Allah itu adalah pencipta alam ini dan tidak satu boleh disamakan dengan Allah.

Tapik bila nama Allah ini digunakan bukan Islam, contohnya agama Kristian tgk2 Allah ni ada anak iaitu Nabi Isa. Dia takkan panggil Jesus nya. Dia akan panggil Nabi Isa kalau dia buat buku. Dalam cerita-cerita dia nanti yang ditujukan khas untuk budak-budak, dia pastinya mnggunakan peluang ini untuk mengoptimumkan penggunaannya. So kanak-kanak akan jadi keliru. Tiba-tiba tgk kat gereja ada kalimah Allah. Tgk2 kat cerita Nabi Isa ada nama Allah yang diceritakan dalam versi Kristian. So camner tu. Mereka duit byk. Buku setahun boleh keluar berpuluh ribu dan lambakan buku keluaran mereka akan berada dalam pasaran. Takleh nak halang sbb dalam perlembagaan tiada sekatan untuk mengamalkan agama lain. So kita nak cakap apa pada anak2 kita. Tahu2 je mereka dah baca buku tu. Jgn lupa kanak-kanak paling kuat ingatan mereka. Kena pulak kat sekolah cikgu guna buku tu untuk ajar anak-anak yang kononnya mengajar agama Islam. Ada kita tahu? Doa pula yang diamalkan di sekolah dibaca oleh anak-anak kita ikut cara mereka. Ada kita tahu? Sekarang ini kita rasa selamat sbb tahu bahawa perkara sedemikian dilarang. Tolong la sedar UMAT ISLAM Malaysia, penggunaan kalimah Allah ini bukan takat nak guna sahaja. Ada lagi plan dia yang lain....Tolong la bangkang perkara ini. Bersatu la untuk menghalang perkara ini atas nama ISLAM.

2. Perang Crusade Tentera Kristian Tidak Pernah Laungkan Allahhuakbarada 3 perang salib sebelum ini. Peperangan ini mmg antara Umat Islam dan puak kristian. Yang aku hairannya, dalam ketiga-tiga perang salib ni, tidak pernah aku baca satu kisahpon yang ada dalam internet atau movie hollywood, mereka laungkan Allahhuakbar bila berperang. Hanya tentera Islam sahaja. Dah tu, kalau perang tak pernah guna abih nak guna pasal apa sekarang? Common la ni bukan pasal kalimah Allah sahaja. Ini merupakan satu kaedah colonization secara tersirat.

Kalau dulu tahun 1511, Alfonso De Alburque datang Tanah Melayu ni boleh colonized Melaka dengan perperangan, tapi sekarang nak mulakan perang salib ke 4 bukan cara berperang. Yang negara Islam dok beli peralatan tentera padahal perang salib ke 4 mungkin dah pon bermula tetapi bukan lagi menggunakan kaedah konvensional. Ada ke dalam mana-mana tulisan sejarah Alfonso melaungkan ALLAHHUAKBAR masa takluk Melaka? Kalau ada la mesti Sultan Melaka ajak bincang sbb nak tanya ko ni Islam ke apa? Dalam cerita Kingdom of Heaven tidak ada satu pon nama Allah disebut oleh pejuang kristian dalam memepertahankan bumi Palestin. Ni nak guna nama Allah untuk apa? Kalau peperangan kerana agama tiada laungan Allahhuakbar, ni kenapa masa ni nak guna? Ada tujuan lainkan? Bagi aku tidak lain dan tidak bukan ialah bentuk penjajahan baru gerakan bawah tanah dan perang salib 4 telah pon bermula.

Orang Islam menggunakan kalimah Allah dengan penuh berhati-hati. Nama ini amat tinggi darjatnya. Tapi kenapa bila nak guna nama Allah, ada anasir-anasir yang pertikaikan Azan? Bukankah laungan Allah itu? Ada sesetengah kawasan perumahan yang menentang pembukaan surau. Sbb apa?? Bising bila Azan. Aik, nak guna nama Allah tapi masa azan dikatakan bising lak? Orang Islam bila laungkan nama Allah, betapa gerunnya mereka mendengar nama tu hinggakan tidak selesa kalau sedang buat perkara yang mungkar. Nama Allah digunakan oleh orang Islam bagi menyeru ke arah kebaikan selain dari panggilan solat. Yang depa ni nak guna nama Allah ni untuk apa? Ada agenda lain bukan? Dalam bible versi mana-mana sekalipon dia tak sebut Allah, dia sebut The One. Napa dulu2 tak bubuh Allah dalam bible? In fact dalam mana debat yang aku tgk dalam Youtube Deedat ke, Zakir, ke takder lak pembentang kristian menggunakan kalimah Allah. Ni apahal kat Malaysia ni nak guna nama Allah ni?

Benarkan penggunaan nama Allah sbb kononnya orang Islam boleh tarik minat orang bukan Islam masuk Islam.

Aku rasa ni la sbb orang-orang yang sokong benarkan. Sbb kononnya inilah peluang untuk kembangkan bilangan orang Islam. Bila nama Allah digunakan, orang bukan Islam boleh kenal Allah. Oit kalau ni la alasannya, ini lah alasan paling bodoh dan sangap oleh pemimpin Islam. Kenapa?? Buat masa ini nak keluarkan buku mengenai Islam pon amat sedikit berbanding publication orang krisitian. Ko pikir dorang nak ke baca buku tulisan korang. dengar pon idak apatah lagi nak baca. Kalau inilah alasannya, strategi ni bakal makan diri. Kena ingat puak-puak kristian telah memulakan langkah untuk memulakan crusade ke 4. Bibit dia sama dengan masa mula-mula perang salib 1, 2, dan 3. Perang Psychology. Mengukur kekuatan Islam. Dan buat masa ini mereka rasa boleh menang sbb ada orang Islam sokong.

Nak cerita berapa ramai orang bukan Islam dalam Malaysia yang dah di Islam oleh puak2 ni pon aku tak tahu berapa ramai. Tapik gerakan mubaligh kristian mmg ramai dah kristian kan orang. Mereka ada duit, kemudahan dan determination mereka tinggi. Tak macam orang-orang Islam. Yang ustaz-ustaz nya dok sibuk BERBALAH SESAMA SENDIRI. UAI kata UFB salah, UFB kata UAI tak paham. UAI kata pemimpin ni ngok. Dr MAZA dok kata orang ni salah. Oit korang tak nampak ke gerakan subersif sedang berjalan semasa korang tgh sebok tegakkan pendapat korang. Takleh ke bersatu kata jangan guna. Walaupun dulu2 kata boleh, tapik di Malaysia ni cakap je ikut cakap Ketua Agama iaitu Sultan. Sultan kata tak boleh, ikut je. Jangan byk songeh. Takyah ulas-ulas kata dalam syarak, history kata macam ni macamtu. KETUA AGAMA kata takboleh dah kata je tak boleh dan takyah ulas kata boleh. BOLEH TAK USTAZ2 bersatu?

Kalau ustaz-ustaz cerdik pandai dalam Islam ni tak bersatu takkan umat Islam nak bersatu. Sbb gurunya pon dah tak bersatu. Apa yang terjadi sekarang ialah kalau statement tu tak betul dan salah dan bakal merugikan pihak pembangkajng, korang diam. Tak nak ulas. Hanya bersetuju sahaja ulas. Kalau yang boleh memenangkan pembangkang....bukan main ceramah korang kata orang ni salah...tak paham agama tak belajar...Oit tolong la!! ATAS NAMA ISLAM, boleh tak kita agree yang nama ALLAH itu hanya orang Islam sahaja pakai di bumi Malaysia. Nak pakai di negara lain planet lain waimah segala pelusuk mana pon guna lah. Tapi di Malaysia dengar cakap SULTAN sebagai KETUA AGAMA ISLAM. Dia kata tak bleh....tak bleh. Dah dok diam2. Yang nak ulas2 lagi buat apa? Tak murtad pon aku kalau Islam kata boleh aku kata tak boleh. Tak rosak pon akidah aku kalau aku kata orang Islam takleh pakai nama ALLAH. Jadi nak buat apa diperdebatkan lagi?? Belajar agama tinggi2, buat benda basic iaitu perpaduan pon tak boleh. Asek nak menghentam dan menyatakan pendapat dia betul. Ni pasal nama Allah bukankah senang sahaja.

Itulah padangan aku pasal kalimah Allah. Mmg ada orang tak setuju dengan pendapat aku. Tapi ini pandangan aku dan aku hanya nak pastikan Islam di Malaysia tiada kekeliruan. Sorry bro panjang....heheheheh geram punya pasal.

No comments:

Post a Comment