Wednesday 30 January 2013

ISU TAKAFUL : DAH MATI BARU BOLEH BAGI RM2500 kata KHALID GAGAP ?





Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim memuji langkah oleh sekumpulan warga emas untuk menyaman kerajaan negeri atas isu memberi takaful (insurans Islam) seperti yang dijanjikan dalam manifesto pakatan pembangkang dalam pilihan raya umum lepas.

Menteri Besar Selangor hari ini berkata warga emas sudah diberi sumbangan takaful dalam bentuk perbelanjaan pengebumian, di mana keluarga mereka akan menerima bayaran sebanyak RM2, 500 sekiranya mereka yang telah berdaftar dengan kerajaan negeri untuk bantuan, meninggal dunia.

Walau bagaimanapun, apabila diberitahu sumbangan takaful adalah satu perkara yang berbeza dari perbelanjaan pengebumian, Khalid berkata dia tidak tahu dan memberitahu warga tua untuk mengambil isu itu ke mahkamah supaya permintaan mereka dapat didengar.

"Boleh .. boleh pergi terus ke mahkamah .. ia adalah digalakkan," katanya kepada pemberita mengenai isu itu selepas mengadakan pertemuan dengan guru besar dan guru-guru kanan sekolah-sekolah agama di negeri ini, di sini, Selasa.

Semalam, sekumpulan warga emas mengadakan perhimpunan aman untuk menuntut kerajaan negeri membayar sumbangan takaful RM2, 500 untuk warga emas, berjumlah RM1.25 bilion, seperti yang telah dijanjikan dalam manifesto.

Pakatan pembangkang PKR-DAP-PAS mengalahkan Barisan Nasional untuk membentuk kerajaan di Selangor selepas pilihan raya umum lepas.

No comments:

Post a Comment