Friday 25 January 2013

KENAPA BAB BAKAR BIBLE NI CEPAT BETUL DAP BERTINDAK? WHY?


Penulis tidak menyokong cadangan Presiden Perkasa, Datuk Ibrahim Ali untuk membakar Bible bahasa Melayu yang tertulis di dalamnya kalimah Allah untuk menggantikan Tuhan. 

Walaupun penulis sedar kata-kata itu adalah kemuncak kepada provokasi melampau puak-puak kristian dan DAP berhubung perkara tersebut kebelakangan ini, tapi yang tak betul, tak betul juga. 

Itu prinsip. 

Sudah tentu bila kita ajukan perkara ini kepada DAP, parti rasis tersebut akan ambil pendirian cuci tangan, tidak mahu mengaku terlibat walaupun jelas di mata kita, semua kekecohan ini bermula setelah Guan Eng menyentuh perkara tersebut (kalimah Allah dalam Bible) dalam perutusan hari Krismasnya. 

Tapi bila DAP dilihat antara beberapa pihak terawal membuat laporan polis terhadap Perkasa dan Ibrahim Ali kerana mengugut untuk membakar Bible, maka jelaslah di mata kita sekarang bahawa memang merekalah dalang yang cuba mencetuskan kekacauan agama di negara ini menggunakan isu kalimah Allah. 

DAP tahu sangat isu itu isu sensitif, dan mereka memang tunggu sahaja kalau ada yang tersilap cakap dan bolehlah isu itu dipolitikkan semahu-mahunya. Nak-nak pulak kalau siasatan polis mendapati tidak ada unsur hasutan dalam kenyataan Ibrahim Ali itu, lagilah hebat mereka menggasak. 

Isu ini bukan isu politik pun tapi isu agama, yang DAP sibuk-sibuk tu kenapa? Adakah DAP cuba nak cetuskan provokasi politik dan agama sekaligus? 

Penulis katakan provokasi sebab kalau kita lihat kenyataan-kenyataan pemimpin DAP dan gereja berhubung penggunaan kalimah Allah dalam Bible ini, hampir semuanya menjadikan keputusan Mahkamah Tinggi pada 2009 yang membenarkan majalah mingguan Kristian, The Herald menggunakan perkataan Allah.

Read more...

No comments:

Post a Comment