Saturday, 9 March 2013

HOT : VIDEO NUR MISUARI UGUT NAJIB UNTUK BERPERANG...




 

Pengerusi Barisan Pembebasan Kebangsaan Moro (MNLF) Nur Misuari memberi amaran kepada Malaysia agar tidak membunuh adik Sultan Sulu, Sultan Jamalul Kiram III, Raja Muda Agmibuddin Kiram dan pengikutnya di Sabah kerana ia dianggap mengisytiharkan perang ke atas kaum Tausug dan bekas kumpulan pemisah itu.

Portal berita Filipina, abs-cbnnews.com. melaporkan beliau sebagai memberi nasihat  kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak :

”Apabila anda membuat demikian, ia akan diibarat pengisytiharan perang ke atas orang kita dan MLNF. Ia adalah kewajipan suci kita melindungi orang kita."

“Setiap titik darah mereka suci kepada kita,” Misuari, dilaporkan berkata.

Pengasas MNLF itu yang menandatangani perjanjian perdamaian dengan kerajaan Ramos pada 1997, menganggap sebagai “spekulasi liar” sebarang insinuasi (pertuduhan secara tidak langsung) bahawa beliau sebagai dalang bagi tindakan diambil oleh pengikut Sulu Sultan Jamalul Kiram III di Sabah.

Katanya  tindakan mengaitkannya kepada dakwaan konspirasi untuk membiayai tindakan Raja Muda Agbimuddin Kiram dan pengikutnya untuk mendesak tuntutan Kesultanan Sulu ke atas Sabah adalah tidak bertanggungjawab.

“Ia semua spekulasi liar. Pertama sekali saya tidak meminta sesiapa melakukannya. Saya tidak boleh melangkaui perana Sultan,” katanya.

“Untuk membiayainya adalah bukan persoalan. Sekiranya saya kayapun mengapa saya patut membiayai petualang pengikut Sultan ? Hanya kira-kira 200 orang. Ia bukan cara saya melakukan sesuatu,” tambah beliau.

Misuari berkata sebagai ketua MNLF, beliau boleh menggerakkan 4,000 pejuang untuk memburu penjahat Abu Sayyaf yang menjadikan beberapa warga asing sebagai tebusan di Mindanao.

Katanya beliau menghantar lebih ramai pasukan semasa insiden tebusan Sipadan pada April 2000 selepas diarah oleh Presiden Joseph Estrada dahulu.

“Adalah tidak bertanggungjawab  untuk sesiapa yang membuat spekulasi saya terlibat dalam kegilaan ini.”

Pemimpin MNLF itu menyatakan kebimbangan tentang nasib Raja Muda Kiram dan pengikutnya selepas mereka dilaporkan dibom oleh jet pejuang Malaysia pada pagi tadi. -news.abnxcess.com

2 comments:

  1. Ha ha ha. Terkentut kentut aku baca.

    Askar Filipina yang selebet pun kau tak lepas. Nak layan askar seberang laut yang ada kapal selam.

    Kalau dia Melayu tahu lah dia perumpamaan : Anjing menyalak bukit

    atau macam anjing kecik salak anjing besar sampai keluar tekak tapi anjing besar buat bodoh pasal dia tau dia power. Malas nak buang tenaga. Kalau dia sepak anjing kecik tu terus masuk ICU Hospital Haiwan swasta.

    Layankan lah otak najis Anuwar yang khayal bukan akibah hidu gam tapi hidu najis.

    Otak lembab Anuwar ambil masa berhari hari untuk dapat idea. DAh lah tu idea pun compang camping. Beruk beruk termasuk Suluhutan Bahalul Karam, Puteri "sabun basuh berak cap puteri" dan Nor misuari (macam nama kaki bontot pasal ada nama bersifat perempuan) jadi pembesar suara idea lembab Anuwar.

    Nak sangat lah campurtangan kuasa asing ke dalam Malaysia. Anuwar mintak nyawaaaaaaaaaaaaaaaaaaa! ha ha ha

    ReplyDelete
  2. Tergelak saya baca anjing besar buat bodoh itu Mordesai..NM ini memang rhetorik saja lebih. Sekarang dia jumpa buku dengan ruas. Kita tunggu lah apa yang profesor ini nak buat. Tak lama lagi dia juga akan minta nyawa dari PM Najib.

    ReplyDelete