Friday 10 May 2013

MESEJ KHAS UNTUK PENGUNDI MELAYU DI SELANGOR! AL KISAH PAK KADOK PERASAN ELIT YANG TINGGAL DIBANDAR!



Kita TIDAK tahu samada KAUM Melayu/ISLAM yang KONON-KONONnya ELIT dan menetap di KL, Shah Alam, Klang dan Gombak ini pernah diBACAkan KISAH Pak KADOK atau TIDAK oleh IBU BAPA masing-masing.. Mungkin IBU BAPA Melayu/ISLAM yang PERASAN ELIT ini lebih SUKA mengKHAYALkan ANAK-ANAK mereka dengan CINDERELLA atau PINNOCHIO? Namun demikian, NASIB KAUM Melayu/ISLAM khususnya yang tinggal di bandar-bandar BESAR dan PERASAN ELIT ini TIDAK ubah seperti KISAH Pak KADOK yang menyaksikan AYAM sabungnya MENANG tetapi kampungnya yang terGADAI selepas PRU-13 kali ini!

Inilah sebenarnya berlaku apabila keMEWAHan untuk KAUM Melayu/ISLAM yang KONON-KONONnya ELIT ini hasil perJUANGan UMNO/BN selama berPULUH TAHUN TIDAK diIRINGi dengan nada keSYUKURan.. Selain KAUM 'AH-Beng' yang lebih 90% memilih DAP La'anatullah sebagai WAKIL mereka, terdapat kira-kira 35% - 20% KAUM Melayu/ISLAM yang memilih untuk berSEKONGKOL dengan PAKATAN PR ini.. UNDI KAUM Melayu/ISLAM di kawasan bandar PECAH teruk sementara UNDI KAUM Cina pulak diSATUkan.. UMNO/BN perlu SEDAR bahawa perkara perlu diTANGANi dengan SERIUS sebelum menjadi PARAH..
Lebih 60% kawasan di NEGARA ini ialah kawasan URBAN atau bandar.. TIDAK diNAFIkan keWUJUDan kawasan URBAN adalah BUKTI sesebuah NEGARA ini mengalami keMAJUan EKONOMI yang PESAT.. Namun demikian, keMAJUan sebegini menyaksikan lebih RAMAI KAUM Melayu/ISLAM semakin LUPA asal-usul mereka.. Semakin RAMAI yang meLUPAkan bahawa UMNO/BN yang sanggup menyediakan RUANG untuk KAUM Melayu/ISLAM ini hidup di bandar bersama-sama KAUM lain.. Di mana-mana pejabat kerajaan diBUKA, di situlah WUJUDnya kawasan tempat tinggal KAUM Melayu/ISLAM.. Namun, itu KISAH dahulu..

Hari ini GENERASI ketiga dan keempat KAUM Melayu/ISLAM yang HIDUP di bandar ini langsung TIDAK meRASAkan keSUSAHan HIDUP.. Kalau di kampung-kampung, KAUM Melayu/ISLAM merasa SUSAH kerana SEKTOR perKHIDMATan TIDAK seHEBAT di bandar.. Namun, KAUM Melayu/ISLAM di bandar pulak boleh menDAPATkan segala-galanya hanya di hujung JARI.. Kalau KAUM Melayu/ISLAM di kampung terpaksa toreh GETAH, jual hasil TANI dan bukak perNIAGAan KECIL untuk mencari NAFKAH, di bandar pulak KAUM Melayu/ISLAM duduk dalam pejabat berHAWA DINGIN dan cuma perlu mengGERAKkan JARI sahaja..

Sebab itulah kalau diTANYAkan apakah BEZA keSUSAHan HIDUP di bandar dan kampung, JAWAPANnya pasti berLAWANan.. Kereta MURAH dan RUMAH KOS rendah bukanlah keUTAMAan penduduk di kampung tetapi ianya menjadi keUTAMAan penduduk di bandar.. Oleh kerana PERCAYAkan JANJI-JANJI inilah, RAMAI penduduk bandar sanggup MENYEKSA sanak SAUDARA mereka di kampung dengan memilih PR semasa PRU-13.. Itulah yang berlaku di Kelantan apabila ANAK-ANAK Kelantan yang MEWAH di KL dan Shah Alam PULANG untuk mengUNDI di sana.. Sia-sia sahaja perJUANGan UMNO Kelantan selama ini..

Sebaliknya di KL dan Shah Alam pulak mereka PERCAYA bahawa keHIDUPan mereka akan lebih BAIK walaupun JANJI-JANJI PR semasa PRU-12 dahulu langsung TIDAK diTUNAIkan.. Entah apa DALILnya untuk mereka PERCAYAkan bahawa mereka akan dapat harga kereta MURAH dan penDIDIKan PERCUMA sedangkan kerajaan PR di Pulau Pinang, Kedah, Kelantan dan Selangor sebelum ini pun GAGAL mengotakannya? Kita terTANYA-TANYA pernahkah PR memBINA RUMAH PPRT untuk RAKYAT sendiri di NEGERI-NEGERI tersebut? Sedangkan TANAH untuk tujuan pemBINAan PPRT pun diRAMPAS buta-buta begitu aje?

KAUM Melayu/ISLAM yang PERASAN ELIT ini MUDAH PERCAYAkan perkara sebegini bukan kerana mereka TIDAK berPELAJARAN sebaliknya kerana ILMU mereka itu hanya di atas KERTAS sahaja.. SAMAlah seperti KISAH Pak KADOK yang kita SEBUT tadi.. Pak KADOK bukannya TIDAK ada ILMU berLAGA AYAM.. Sebaliknya Pak KADOK TIDAK dapat TAHU bila dirinya diTIPU..

- Pak KADOK Melayu/ISLAM di bandar pada hari ini bukannya TIDAK mampu memBELI KERETA.. Sebaliknya, Pak KADOK di bandar nak BELI KERETA yang berJENAMA MEWAH walaupun terpaksa berHUTANG BESAR jugak untuk meMILIKkinya dan jaga 'MAINTENANCE'nya..

- Pak KADOK Melayu/ISLAM di IPT bukannya TIDAK mampu memBAYAR pun PTPTN.. Sebaliknya, Pak KADOK di IPT ini TIDAK mahu memBAYAR PTPTN kerana TIDAK mampu nak BELAJAR untuk LULUS dengan CEMERLANG!

- Pak KADOK Melayu/ISLAM di bandar bukannya KEBULUR tak MAKAN pun dengan HARGA minyak pada HARI ini.. Sebaliknya, Pak KADOK di bandar ini mahu lebih BANYAK WANG di tangan untuk diBAZIRkan para perkara lain seperti ROKOK..

SALAH UMNO/BNkah yang meMODENkan NEGARA hingga mengHASILkan SPESIS Pak KADOK Melayu/ISLAM sebegini? Entahlah.. Payah nak KATA.. Pada kita, SPESIS Pak KADOK begini kalau diCABAR untuk berSAING di NEGARA-NEGARA MAJU seperti US, Jepun atau di Eropah, memang 'CONFIRM' SEMUAnya akan jadik golongan 'HOMELESS' kalau pun tak jadik BANDUAN.. Seperti Pak KADOK, mereka hanya mampu berLAGAK di kawasan bandar aje.. Kalau mereka ini suatu HARI nanti terpaksa meREMPAT di kampung-kampung kerana perSAINGan SENGIT oleh KAUM 'AH-Beng' yang menyokong DAP La'anatullah, BARU SEDAR!

Jadik? Apakah yang UMNO/BN hendak LAKUkan bagi menyedarkan SPESIS Pak KADOK Melayu/ISLAM yang KONON-KONONnya PERASAN ELIT ini? Nak CERAMAHkan mereka pun pasti mereka akan menyorakkan aje.. Nak jaga mereka lagi ke sedangkan sudah pasti mereka TIDAK akan berTERIMA KASIH? Malah, dalam UMNO/BN sendiri pun tak KURANG RAMAInya SPESIS Pak KADOK sebegini? Lainlah kalau kePIMPINan UMNO/BN di KL dan Shah Alam ini RAMAI AJKnya terdiri daripada mereka yang tinggal di RUMAH PPRT.. Apa pun, yang penting ialah keSEDARan bahawa apa yang mereka dapat hari ini adalah HASIL perJUANGan UMNO/BN.. Mereka akan keHILANGannya jika mereka TIDAK jaga..

Nukilan : Tukang Dok Peghati!

No comments:

Post a Comment