Tuesday 3 February 2015

UMNO Selangor kalah PRU-13 disebabkan kesilapan Mohd Zin - Ismail Kijo


KUALA LUMPUR: Sikap Datuk Seri Ir. Mohd. Zin Mohamed ‘terlalu berkuasa’ dan rasa ‘terlalu hebat’ menentukan sendiri calon wakil rakyat pada pilihan raya 2013 menjadi kesilapan besar yang tidak boleh dimaafkan oleh ahli-ahli UMNO.
Ketua UMNO Bahagian Ampang, Datuk Ismail Kijo berkata, kesilapan Mohd. Zin yang ketika itu menjadi Timbalan Pengarah Pilihanraya Barisan Nasional (BN) Selangor telah mengagalkan hasrat ‘merampas’ semula kerajaan negeri.
“Sehingga meletakkan calon dia (Mohd. Zin) tidak bergantung kepada (bantuan) agensi-agensi seperti yang menjadi amalan biasa seperti MIO, Jasa, KEMAS dan sebagainya. Datuk Mohd. Zin rancang ikut andaian dia dan dia mempengaruhi Presiden. Dia yakin dan cakap kepada PM kita akan menang besar tetapi dalam masa yang sama tidak meletakkan calon yang sebenar,” jelasnya, lapor MalaysiaGazette.
Ismail juga mendakwa, Mohd. Zin hanya meletakkan calon-calon kegemarannya yang akan menyokong beliau sekiranya BN menang pilihan raya 2013.
Beliau berkata, “Dia (Mohd. Zin) tidak berpijak di bumi nyata. (ambil calon) Tidak berdasarkan maklumat agensi dan maklumat sebenar sehingga menjadikan apa yang dibuat Mohd. Zin meleset.”
“Selangor bukan sahaja tidak dapat mengekalkan 20 kerusi seperti sebelum itu tetapi tetapi kecundang lebih banyak bila kerusi tinggal 12 sahaja (di DUN Selangor). Lebih teruk, daripada 12 kerusi itu tidak seorang pun calon wakil rakyat daripada parti komponen BN yang menang,” tambah beliau.
Malah Mohd. Zin juga kalah di tempat sendiri walaupun mendakwa mendapat undi majoriti paling tinggi dalam sejarah BN semasa memenangi Parlimen Sepang pada pilihan raya sebelum itu.
Ismail yang juga Pengerusi BN Bahagian Ampang dan Penyelaras Parlimen yang sama mendapati, di tangan Mohd. Zin, kira-kira 70 peratus wakil rakyat ditukar semasa PRU-13 lalu dan seakan-akan mengenepikan terus orang lama yang digemari pengundi.
“Hampir 70 peratus pertukaran dibuat Mohd. Zin, akhirnya apa yang kita (BN dan UMNO Selangor) dapat,” ujarnya yang percaya gabungan muka baharu dan lama oleh BN sejak pilihan raya tahun 1955 masih relevan.
Beliau juga menafikan dirinya kecewa kerana tidak dipilih Mohd. Zin kerana pada tahun 2013 dia sudah tidak lagi berhasrat menjadi menjadi wakil rakyat.

Sumber: FreeMalaysiaToday

No comments:

Post a Comment