Tuesday 3 February 2015

Penurunan Harga Barang Oleh Pemborong dan Para Peniaga Tiada Kaitan Dengan Sentiman Perkauman - Rohani Karim

Kenyataan Media:



YB Dato' Sri Rohani Abdul Karim, Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat
Berhubung isu desakan terhadap peniaga dan pemborong untuk turunkan harga barang.

Berikutan penurunan harga minyak berkuatkuasa 1 Februari 2015, sudah tiba masa suara pengguna diberi keutamaan, iaitu penurunan harga barang oleh para pemborong dan para peniaga.

Ini tidak ada kaitan dengan sentimen perkauman, oleh yang demikian, saya amat setuju dengan mesej dalam kenyataan Dato' Sri Ismail Sabri untuk memberikan tekanan kepada para pemborong dan peniaga yang enggan menurunkan harga barangan agar segera berbuat demikian.

Sebelum ini mereka memberi alasan kenaikan harga adalah akibat dari kenaikan harga minyak. Kini harga minyak turun, para peniaga harus mengambil pendekatan yang membantu pengguna dengan menurunkan harga pada kadar yang sepatutnya. 

Pada masa yang sama, pengguna juga harus bijak dalam menangani isu dengan cara 'bijak berbelanja' dan menggunakan kuasa atau hak sebagai pengguna.

Saya juga amat bersetuju dengan mesej beliau yang menyatakan seharusnya kita berpegang kepada prinsip, di mana apa sahaja isu yang melibatkan BN, kita patut bincang bersama-sama, dan bukannya bertelagah secara terbuka.

Sumber: UPP KPWKM

No comments:

Post a Comment