Friday 30 November 2012

Kerja Gila!! Masjid GAY Akan Dibina Di Peranchis

Ini lah yang dinamakan melanggar norma-norma kehidupan manusia. Adakah ini yang kita mahukan berlaku didalam negara kita? Kesamarataan? Mengiktiraf LGBT!!!

Ludovic Mohammed Zahed mengundang bahang kontroversi. Beliau seorang Muslim “homoseksual” dan mengaku “pakar” dalam Al-Quran merancang untuk membuka “masjid mesra gay” (Masjid “The Unity”) di Paris menjelang 30 November ini. Ia menganggapnya sebagai tempat perlindungan serta ibadat.

"Kita perlu mempunyai ruang yang selamat bagi orang-orang yang tidak berasa selesa dan selesa dengan norma-norma masjid biasa," Zahed memberitahu ABC News. "Terdapat orang homoseksual yang terdedah pada keganasan, wanita yang tidak mahu memakai tudung kepala dan dipaksa duduk di belakang masjid. Projek ini memberikan harapan kembali kepada orang-orang yang beriman yang banyak di dalam masyarakat saya.”

"Solat biasa yang diamalkan dalam suasana egalitarian dan tanpa apa-apa bentuk diskriminasi berasaskan gender adalah salah satu daripada tiang yang menyokong pembaharuan yang dicadangkan Perwakilan Islam Progresif kami," tambah beliau.

Masjid “The Unity” beliau pada mulanya akan beroperasi di sebuah kuil Buddha di kawasan pe
nempatan di timur Paris. Ia bakal menekankan agar "semua orang menerima setiap golongan sebagai ciptaan Tuhan .... Saya berharap lelaki “bukan homoseksual” akan berdoa bersama-sama dengan lelaki dan wanita “homoseksual” kata Zahed yang enggan mengumumkan lokasi tepat tempat tersebut atas sebab keselamatan.

“Masjid” Zahed akan “menghormati” beberapa tradisi Islam seperti solat Juma’at dan kontrak perkahwinan Islam (Nikah) bagi tujuan “memberkati perkahwinan” sesame jantina. Ia juga akan melaksanakan upacara pengebumian (Janazah) bagi mereka yang telah dinafikan upacara pengebumian Islam tradisional yang berdasarkan undang-undang syariah disebabkan orientasi seksual mereka.

"Ia adalah tempat yang selamat untuk beribadah," menurut Zahed, dimana tiada soalan agama yang tidak akan diabaikan. "Imam kami akan bercakap mengenai sebarang topik tanpa pantang larang." Zahed akan menjadi salah satu daripada tiga Imam, bersama-sama seorang mualaf wanita bangsa Perancis dan seorang lagi lelaki yang sedang dilatih.

"Etika semasa Islam mengecam orientasi seksual," berkata, Zahed "tetapi tiada dalam Islam atau Al-Quran yang melarang homoseksual. Malah, selama berabad-abad, umat Islam tidak pernah melihat homoseksual sebagai kekejian yang melampau sepertimana yang mereka lakukan hari ini."

Menurut Zahed, penyair-penyair Islam terkenal menulis bait-bait yang memuliakan lelaki kacak. Ada yang ditafsirkan sebagai metafora untuk mengasihi Tuhan, tetapi ada juga seolah-olah sebagai rujukan bagi hubungan intim sesame seks. Zahed berhujah bahawa homoseksualiti menjadi jenayah hanya di bawah kolonialisme Eropah.

"Dari ke-10 untuk abad ke-14, masyarakat Islam merupakan gabungan masyarakat yang jauh lebih kaya dari aspek undang-undang, rasional dan mistik," kata Zahed. "Mereka melihat seksualiti sebagai satu aspek potensi kehidupan, dan mereka melihat dalam harapan untuk mendalami aspek kerohanian itu sendiri."

Jika masjid ini menjadi simbol kebebasan baru sekalipun, komuniti gay dan homoseksual tetap akan merasakan diri mereka teraniaya dan dipulaukan, menurut Nasser, seorang homoseksual secara terbuka dari kota Paris.

Walaupun ia akan menjadi masjid pertama gay di Paris, adalah dipercayai terdapat 21 masjid gay lain bertaburan sekitar Amerika Syarikat, Kanada dan Afrika Selatan.

Masjid Paris Zahed akan diilhamkan oleh usaha yang dijalankan oleh kumpulan Umat Islam untuk Nilai Progresif Amerika Utara (Muslims for Progressive Values in North America) yang mengamalkan ibadah dalam suasana egalitarian dan tanpa sebrang bentuk diskriminasi berasaskan seksualiti atau gender.


p/s : perkara ini amat membimbangkan sekiranya benar-benar belaku, nilai mulia agama Islam itu telah dikotori oleh golongan yang berfikiran bebas dan kesamarataan dalam kehidupan. 

No comments:

Post a Comment