MASIH GILA NOK JADI CALON LAGI KE...TERGAMAK PEMIMPIN PAS BERTARAF ULAMAK INI GOMOL DUIT ZAKAT BILA BERKUASA...LIHAT BUKTI.
ANAK ANAK EXCO KERAJAAN PAS DIBERIKAN WANG ZAKAT BUKAN CERITA REKAAN...
TERGAMAK PEMIMPIN PAS BERTARAF ULAMAK INI GOMOL DUIT ZAKAT BILA BERKUASA...
Semasa Pas menjadi Kerajaan di Terengganu, didapati beberapa anak Exco Kerajaan mereka diberikan wang zakat untuk buat belanja belajar.
Ini bukan satu rekaan...boleh lihat pada senarai yang dikeluarkan oleh pihak MAIDAM ini 2000/2001 (lihat senarai yang lampirkan).
Contohnya:
Anak Abu Bakar Abdullah, Adun Tepoh merangkap Exco Kerajaan Negeri masa tu itu Pengerusi Jawatankuasa Kebajikan Negeri....rupanya jaga kebajikan untuk anak sendiri.
Anaknya : (3 orang diberikan wang zakat)
Tuan Mohd. Izzudin bin Abu Bakar , Alamat: Kg Gemuroh, Kuala Nerus 21060
Tuan Noor Fadilah binti Abu Bakar
Tuan Mohamad Mujahid bin Abu Bakar
Manakala anak Abu Bakar Chik, Exco Pertanian dan Perikanan Negeri: (dua orang diberikan wang zakat)
Ahmad Izzudin Abu Bakar Alamat: 1026, Kg Tok Jiring, Kuala Terengganu
Abdullah Basri bin Abu Bakar
Tergamak dan tamak pemimpin Pas yang bertaraf Ustaz dan ulamak ini gomol duit Zakat
Kesian orang orang miskin di kalangan rakyat Terengganu waktu itu masih ramai yang memerlukan bantuan, terutama untuk menyambung pelajaran anak anak, tetapi hak mereka dinafikan.....AMANAH KAH PEMIMMPIN DAN PARTI SEUMPAMA INI? Guna kedudukan sebagai orang beragama, tetapi tidak amanah langsung!!
Masih gila nak jadi calon lagi ke??
link: http://pulaulangtengah.blogspot.com/2013/04/masih-gila-nok-jadi-calon-lagi.html
Siapakah yang berhak menerima zakat?
Mereka itu (mustahikkin zakat) tersebut didalam Al-Quran seramai lapan orang.
انما الصدقات للفقراء والمساكين والعاملين عليها والمؤلفة قلوبهم وفي الرقاب والغارمين وفي سبيل الله وابن السبيل
Zakat hanya diberi kepada:
1. Fakir, orang yang pendapatannya kurang daripada lima puluh peratus keperluan hariannya, seperti dia memerlukan RM. 50 tetapi pendapatannya hanya RM. 24 dan kebawah.
2. Miskin, orang yang pendapatannya lima puluh peratus dan keatas daripada keperluan hariannya tetapi tidak sampai seratus peratus, seperti dia memerlukan RM. 50 tetapi pendapatannya hanya RM. 25 dan keatas serta tidak mencapai RM. 50.
3. Amil ialah orang yang disuruh (dilantik) oleh raja (pemerintah) untuk menggendalikan zakat dengan syarat dia adalah islam, merdeka, mukalaf, lelaki, adil, mendengar dan melihat.
Termasuk dalam kata amil ialah:
Orang yang memungut zakat.
Orang yang mengira, menyukat, menimbang zakat.
Orang yang menghimpunkan nama-nama mustahikkin.
Kerani zakat.
Orang yang membahagikan kepada mustahikkin.
Mereka ini diberikan zakat kadar upah yang sepatut dengan pekerjaan mereka itu.
4. Mualaf ialah orang yang dijinakkan hatinya, mereka ada lima jenis:
Orang kafir yang baharu masuk islam dan lemah imannya.
Orang kafir yang masuk islam yang kuat imannya tetapi dia mulia di kalangan kaumnya, diberikan zakat kepadanya supaya masuk islam kaumnya.
Segala orang islam yang menjaga sempadan negara kerana menjaga orang islam yang lain dari kejahatan kafir dan penderhaka yang hampir keduanya dengan sempadan negara. Diberikan zakat kepada mereka supaya berjinak hati mereka dengan pekerjaan mereka itu.
Orang islam yang boleh mengambil zakat daripada mereka yang tidak mahu mengeluarkan zakat dan menghantar zakat itu kepada pemerintah dan orang yang menakutkan orang yang tidak mahu mengeluarkan zakat supaya menghantar zakat pada pemerintah. Di beri zakat kepada mereka itu supaya berjinak hati mereka dengan pekerjaan mereka itu.
Orang yang mengambil zakat dari kaum yang sukar amil (orang yang memungut zakat) sampai kepada kaum itu, sekalipun kaum itu bukan orang yang menegah zakat. Orang ini tidak diberikan zakat dari habuan amil tetapi habuan mualaf kerana mereka tidak dilantik oleh pemerintah untuk memungut zakat. Amil hanya boleh dilantik oleh pemerintah.
5. Hamba mukatab ialah seorang hamba yang dijanjikan merdeka dengan syarat membuat pembayaran kepada tuannya, diberikan zakat dengan syarat sah akad kitabahnya (akad merdeka dengan pembayaran).
Di bawah ini syarat sah akad kitabah:
Harga hendaklah diketahui.
Pembayaran mestilah sekurang-kurang dua kali. Tidak sah akad kitabah dengan sekali bayar.
Zakat yang diberi kepada hamba mukatab hanya sekadar pembayaran yang melepaskannya daripada kehambaan.
Sekiranya hamba itu telah membayar dengan harta yang lain daripada harta zakat atau hamba itu tidak berkemampuan membayar dan tidak berlaku kemerdekaan maka wajib dia memulangkan semula harta zakat itu.
6. Orang yang berhutang. Mereka ini ada empat jenis:
Berhutang kerana hendak mendamaikan dua orang, atau dua puak yang berbantah tentang pembunuhan atau harta yang hilang. Diberikan zakat kepadanya sekadar membayar hutang sekalipun dia kaya.
Berhutang pada suatu yang umum manfaatnya seperti berhutang kerana buat jamuan, kerana membina masjid, kerana membaiki masjid, kerana membina jambatan, dan lainnya. Diberikan zakat kepadanya sekalipun dia kaya.
Peringatan tidak boleh beri zakat kerana hendak membina masjid, atau beri zakat kepada masjid, madrsah dan sebagainya disini zakat diberi pada orang yang berhutang kerana membina masjid.
Orang yang berhutang kerana tujuan diri sendiri dengan syarat dibelanjakan hutang itu pada berbuat kebajikan atau pada pekara yang harus.
Syarat diberi zakat kepadanya hendaklah hutang sudah sampai masa pembayaran dan orang yang berhutang papa yakni tidak mampu membayarnya.
Orang yang menjamin atau mengaku hendak membayar hutang orang lain, diberi zakat dengan syarat orang yang menjamin dan orang yang berhutang papa keduanya.
7. Orang yang berperang di jalan Allah. Syarat diberi zakat kepada mereka itu hendaklah mereka itu bukan tentera yang di daftar dan mendapat gaji, bahkan mereka itu berperang secara sukarela.
Diberi zakat untuk membeli alat peperang, kenderaan, belanja perjalanan dan belanja yang digunaka semasa dalam peperangan.
8. Ibnu sabil ialah orang yang musafir sama ada lelaki atau perempuan yang hendak musafir dari negeri zakat atau dia singgah dinegeri zakat, seterusnya hendak kembali kenegerinya atau meneruskan perjalanan ketempat lain.
Zakat yang diambil oleh mereka yang no. 1 hingga no. 4 menjadi milik sempurna yakni mereka itu boleh membelanja kepada apa sahaja perbelanjan yang diharuskan, kerana mereka yang berada selepas huruf ل yang memberi makna milik, bersalahan mereka yang berada selepas huruf في yang memberi makna pada tujuan mereka mengambil zakat, maka maknanya tujuan mereka mengambil zakat hendak memerdekakan diri, hendak membayar hutang, hendak berperang di jalan Allah, hendak musafir.Mereka yang duduk no.5 hingga no. 8 hanya boleh membelanja pada tujuan mengambil zakat seperti orang yang berhutang hanya diberikan sekadar pembayar hutang, sekiranya ada lebih wajib dia memulangkan wang zakat itu. Seperti itu juga orang yang mengambil zakat kerana berperang maka dia hanya membelanja zakat itu pada tujuannya sahaja iaitu perbelanjaan semasa berperang, pergi balik, alat peperangan dan lain pekara yang bersangkut dengan peperangan . mereka tidak boleh menguna pada yang lain. Mereka wajib memulangkan sekiranya ada lebih apabila mereka sampai di tempat kediamannya.
Syarat orang yang mengambil zakat:
Merdeka. Hamba tidat boleh mengambil melainkan hamba mukatab.
Islam. Haram memberi zakat kepada kafir.
Bukan anak cucu bani Hasyim dan bani Muttalib. Mereka ini haram mengambil zakat.
Bukan orang yang dibawah tanggungan orang yang memberi zakat. Maka seorang ayah tidak boleh memberi zakat kepada anaknya atas jalan fakir, miskin, adapun selain dari fakir dan miskin seperti anak itu berhutang harus ayah memberi zakat kepada anaknya. Begitujuga orang lain yang ada tanggungan dibawahnya.
Bukan orang yang ditahan dari memperguna harta dengan sebab bodoh, kanak-kanak, atau gila, yakni tidak diberi zakat pada tangan mereka itu tetapi hendaklah diserahkan kepada walinya.
Bukan anak cucu bani Hasyim dan bani Muttalib. Mereka ini haram mengambil zakat.
Bukan orang yang dibawah tanggungan orang yang memberi zakat. Maka seorang ayah tidak boleh memberi zakat kepada anaknya atas jalan fakir, miskin, adapun selain dari fakir dan miskin seperti anak itu berhutang harus ayah memberi zakat kepada anaknya. Begitujuga orang lain yang ada tanggungan dibawahnya.
Bukan orang yang ditahan dari memperguna harta dengan sebab bodoh, kanak-kanak, atau gila, yakni tidak diberi zakat pada tangan mereka itu tetapi hendaklah diserahkan kepada walinya.
No comments:
Post a Comment